ПРОЕКТ ИНОВАТИВНО УЧИЛИЩЕ
Във връзка с реализиране на проектните дейности по проект “Иновативно училище” беше въведен нов подход в обучението: подобрена версия на вече утвърдения модел 1:1. Иновацията, която поставя на преден план сътрудничеството и екипната работа, получи името “Проект N:1”. Идеята е по време на учебно занятие учениците да разполагат с толкова устройства, колкото изисква конкретната задача или проект. Дигиталните учебни материали са ресурси, разработвани от учителите или споделени по време на обучения и срещи с колеги от други училища, като те постепенно се подобряват и обновяват. Учителите работят върху създаването на дигитална банка с учебно съдържание за съхраняване на достъпни за всички членове на екипа материали и приложения.
През първата година в нововъведението бяха обхванати учениците от 8-ми клас, обучаващи се в 4 паралелки, учебното съдържание по чужд език е преструктурирано така, че след всеки учебен раздел са предвидени по 7 часа за проектни дейности: 4 часа за изпълнение и 3 часа за представяне. Обхватът постепенно се разширява, като поетапно се включват предметите, изучавани в 9-ти клас. Заедно с това се извършва поетапно обучение на педагогическите специалисти, споделяне на вече успешно приложени практики и внимателен анализ на напредъка.
Учебната програма се изпълнява по начин, който насърчава критичното и творческо мислене. На учениците се поставят задачи, които да могат да дискутират, по двойки или на групи, за да създават заедно продукти и намират практическо приложение на придобитите знания. Намаляват се задачите, при които е възможно преписване или копиране наготово от Интернет. Симулация, ролеви игри, занятия извън класната стая, изнесени обучения също са заложени в учебното съдържание и са все по-честа практика. Ученето е предимно “учене чрез правене”, усвояване на умения, а информацията е достъпна по всяко време, в образователните платформи, в Интернет, от всяко устройство. Създават се връзки между класната стая и света на бизнеса, привличат се експерти от фирми и ИТ специалисти, за да могат учениците да развиват компетенции, необходими за оцеляване и просперитет.
Дизайнът на учебните пространства дава възможност за пренареждане в зависимост от целта на занятието – по двойки, на групи, дискусионна зала, зрителна зала.
Новата методика предоставя различни възможности за персонализирано обучение. Учениците поемат активна роля, участват в национални състезания, форуми и конференции, като им се осигурява гъвкавост при избор на тема, формат, приложение, или модел.
За целите на обучението във всеки кабинет има заряд бокс с Chromebook устройства, които се използват по време на учебните занятия и до тях имат достъп всички учители и ученици (контролиран за учениците), в зависимост от поставените учебни цели, достъпни са и приложенията на Google за образованието, осигурени с училище абонамент или безплатни. Голяма част от педагогическите ни специалисти са сертифицирани с Google Certified Educator, предвижда се сертифициране на следващото им ниво до края на тази учебна година.
Предвижда се банката за дигитални шаблони и ресурси да бъде обединена за всички специалности, не само по професионални обединения, както и да изготви стратегия за привличане на нови външни експерти, които да споделят, консултират и напътстват във връзка с трансформацията.
В училището вече има сформиран STEM екип, който организира и подпомага процеса на планиране. Планират се открити и/или съвместни занятия.
Заложени дейности, реализирани през първата година:
- Планиране на тематични разпределения със заложена проектна дейност;
- Обучение на педагогическите специалисти за проектно-базирано обучение от външни обучители;
- Техническа обезпеченост на учениците и учителите;
- Създаване на учебно съдържание със заложени екипни задачи;
- Учениците постигат успех при самостоятелна работа – изпълнение на проект по двойки/групи;
- Включване на външни организации;
- Публична изява, публикация в сайта на училището и Facebook страницата;
- Педагогическите специалисти повишават дигиталните си компетентности и придобиват квалификационни кредити;
- Разработена система за оценяване на проекти.
Заложени и изпълнени дейности през втората година:
- Включване на 4 нови паралелки от 8-ми клас, които работят по модела N:1;
- Разширяване на екипа по проекта;
- Събиране на обучителни ресурси в дигиталните банки, прибавяне се материали и шаблони;
- Учениците разработват съвместни проекти;
- Квалификационна дейност на учителите за работа по ПБО и СТЕМ;
- Публични изяви, публикации в сайта на училището и Facebook страницата;
- Иницииране и провеждане на училищни и извънучилищни конференции;
- Педагогическите специалисти повишават дигиталните си компетентности и придобиват квалификационни кредити;
- Оценяване на напредъка – анкети в Google Forms за ученици, родители, екип.
Квалификация и сътрудничество на педагогическите специалисти:
- Обучение в Барселона за интерактивни методи и прилагане на дигитални инструменти – 4 учители по английски;
- Обучение за работа с медии и ИТ – 3 учители по ИТ;
- Споделяне на учебни материали и снимков материал;
- Публикации във Facebook;
- Сътрудничество с Градска Художествена Галерия;
- Сътрудничество с Градска Обсерватория;
- Сътрудничество с Исторически Парк с. Неофит Рилски;
- Сътрудничество с Исторически Музей- Варна;
- Обучения на учителите по методика за работа по ПБО и STEM;
- Екипна работа при организиране на конференции:
- Експерти: Център за творческо обучение; Уча се; Преподаваме; СмарТест
Проектна дейност в занятията по чужд език:
- “ОКАЗВАНЕ НА ПЪРВА ПОМОЩ”
- “В ХУДОЖЕСТВЕНАТА ГАЛЕРИЯ”
- “В ГРАНД МОЛ – МАРКЕТИНГОВО ПРОУЧВАНЕ”
- “БЕНТОБОКС – ЕКОЛОГИЯ”
- “ДИЗАЙН НА ПРОДУКТ”
- “СЪЗДАВАНЕ НА СОБСТВЕН РЕСТОРАНТ”
- “МОДНИ СТИЛОВЕ”
- “ЧОВЕКЪТ НА КОГОТО СЕ ВЪЗХИЩАВАМ”
- “ПЛАНИРАНЕ НА ПЪТУВАНЕ”
- “РАЗРАБОТВАНЕ НА НАСТОЛНИ ИГРИ ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК”
СНИМКИ И МАТЕРИАЛИ:















