ПРОЕКТ ИНОВАТИВНО УЧИЛИЩЕ

Във връзка с реализиране на проектните дейности по проект “Иновативно училище” беше въведен нов подход в обучението: подобрена версия на вече утвърдения модел 1:1. Иновацията, която поставя на преден план сътрудничеството и екипната работа,  получи името “Проект N:1”. Идеята е по време на учебно занятие учениците да разполагат с толкова устройства, колкото изисква конкретната задача или проект. Дигиталните учебни материали са ресурси, разработвани от учителите или споделени по време на обучения и срещи с колеги от други училища, като те постепенно се подобряват и обновяват. Учителите работят върху създаването на дигитална банка с учебно съдържание за съхраняване на достъпни за всички членове на екипа материали и приложения.

През първата година в нововъведението бяха обхванати учениците от 8-ми клас,  обучаващи се в 4 паралелки, учебното съдържание по чужд език е преструктурирано така, че след всеки учебен раздел са предвидени по 7 часа за проектни дейности: 4 часа за изпълнение и 3 часа за представяне. Обхватът постепенно се разширява, като поетапно се включват предметите, изучавани в 9-ти клас. Заедно с това се извършва поетапно обучение на педагогическите специалисти, споделяне на вече успешно приложени практики и внимателен анализ на напредъка.

Учебната програма се изпълнява по начин, който насърчава критичното и творческо мислене. На учениците се поставят задачи, които да могат да дискутират, по двойки или на групи, за да създават заедно продукти и намират практическо приложение на придобитите знания. Намаляват се задачите, при които е възможно преписване или копиране наготово от Интернет.  Симулация, ролеви игри, занятия извън класната стая, изнесени обучения също са заложени в учебното съдържание и са все по-честа практика. Ученето е предимно “учене чрез правене”, усвояване на умения, а информацията е достъпна по всяко време, в образователните платформи, в Интернет, от всяко устройство. Създават се връзки между класната стая и света на бизнеса, привличат се експерти от фирми и ИТ специалисти, за да могат учениците да развиват компетенции, необходими за оцеляване и просперитет.

Дизайнът на учебните пространства дава възможност за пренареждане в зависимост от целта на занятието – по двойки, на групи, дискусионна зала, зрителна зала.

Новата методика предоставя различни възможности за персонализирано обучение. Учениците поемат активна роля, участват в национални състезания, форуми и конференции, като им се осигурява гъвкавост при избор на тема, формат,  приложение, или модел.

За целите на обучението във всеки кабинет има заряд бокс с Chromebook устройства, които се използват по време на учебните занятия и до тях имат достъп всички учители и ученици (контролиран за учениците), в зависимост от поставените учебни цели, достъпни са и приложенията на Google за образованието, осигурени с училище абонамент или безплатни. Голяма част от педагогическите ни специалисти са сертифицирани с Google Certified Educator, предвижда се сертифициране на следващото им ниво до края на тази учебна година.

Предвижда се банката за дигитални шаблони и ресурси да бъде обединена за всички специалности, не само по професионални обединения, както и да изготви стратегия за привличане на нови външни експерти, които да споделят, консултират и напътстват във връзка с трансформацията.

В училището вече има сформиран STEM екип, който организира и подпомага процеса на планиране. Планират се открити и/или съвместни занятия.

Заложени дейности, реализирани през първата година:

  • Планиране на тематични разпределения със заложена проектна дейност;
  • Обучение на педагогическите специалисти за проектно-базирано обучение от външни обучители;
  • Техническа обезпеченост на учениците и учителите;
  • Създаване на учебно съдържание със заложени екипни задачи;
  • Учениците постигат успех при самостоятелна работа – изпълнение на проект по двойки/групи;
  • Включване на външни организации;
  • Публична изява, публикация в сайта на училището и Facebook страницата;
  • Педагогическите специалисти повишават дигиталните си компетентности и придобиват квалификационни кредити;
  • Разработена система за оценяване на проекти.

Заложени и изпълнени дейности през втората година:

  • Включване на 4 нови паралелки от 8-ми клас, които работят по модела N:1;
  • Разширяване на екипа по проекта;
  • Събиране на обучителни ресурси в дигиталните банки, прибавяне се материали и шаблони;
  • Учениците разработват съвместни проекти;
  • Квалификационна дейност на учителите за работа по ПБО и СТЕМ;
  • Публични изяви, публикации в сайта на училището и Facebook  страницата;
  • Иницииране и провеждане на училищни и извънучилищни конференции;
  • Педагогическите специалисти повишават дигиталните си компетентности и придобиват квалификационни кредити;
  • Оценяване на напредъка – анкети в Google Forms за ученици, родители, екип.
  •  

Квалификация и сътрудничество на педагогическите специалисти:

  • Обучение в Барселона за интерактивни методи и прилагане на дигитални инструменти – 4 учители по английски;
  • Обучение за работа с медии и ИТ – 3 учители по ИТ;
  • Споделяне на учебни материали и снимков материал;
  • Публикации във Facebook;
  • Сътрудничество с Градска Художествена Галерия;
  • Сътрудничество с Градска Обсерватория;
  • Сътрудничество с Исторически Парк с. Неофит Рилски;
  • Сътрудничество с Исторически Музей- Варна;
  • Обучения на учителите по методика за работа по ПБО и STEM;
  • Екипна работа при организиране на конференции:
  • Експерти: Център за творческо обучение; Уча се; Преподаваме; СмарТест

Проектна дейност в занятията по чужд език:

  1. “ОКАЗВАНЕ НА ПЪРВА ПОМОЩ”
  2. “В ХУДОЖЕСТВЕНАТА ГАЛЕРИЯ”
  3. “В ГРАНД МОЛ – МАРКЕТИНГОВО ПРОУЧВАНЕ”
  4. “БЕНТОБОКС – ЕКОЛОГИЯ”
  5. “ДИЗАЙН НА ПРОДУКТ”
  6. “СЪЗДАВАНЕ НА СОБСТВЕН РЕСТОРАНТ”
  7. “МОДНИ СТИЛОВЕ”
  8. “ЧОВЕКЪТ НА КОГОТО СЕ ВЪЗХИЩАВАМ”
  9. “ПЛАНИРАНЕ НА ПЪТУВАНЕ”
  10. “РАЗРАБОТВАНЕ НА НАСТОЛНИ ИГРИ ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК”

СНИМКИ И МАТЕРИАЛИ: